2012-06-01 16:26Pressmeddelande

BYGGNADS TRÄFFAR AVTAL UTAN KONFLIKT!

Maskinentreprenörerna och Byggnads har undertecknat ett nytt Entreprenadmaskinavtal på märket för perioden 1 april 2012 till 30 april 2013.

- Efter långdragna och bitvis hårda förhandlingar som dessutom förts under en pågående storkonflikt inom byggsektorn är vi mycket nöjda med att ha kunnat teckna ett bra avtal för våra medlemmar, utan varsel och kostsamma konfliktåtgärder. Ett avtal som dessutom landar på märket för hållbara löneökningar, säger Mathias Fors, förhandlingschef på ME.

Avtalet löper på 13 månader och innebär höjningar av utgående lön med 774 kr per månad samt en lägre höjning av grundlönerna med 609 kr per månad. Med det nya avtalet kommer också flexibiliteten i bemanningsfrågorna att öka genom att in- och utlåning av arbetstagare mellan Entreprenadmaskinavtalet och Byggavtalet tillåts. Avtalet innebär också att parterna bekräftar vikten av att gemensamt jobba vidare med arbetsmiljöfrågorna i branschen.

- Maskinentreprenörernas avtalsrörelse 2012 ska nu summeras. Redan nu kan vi dock säga att vi på det stora hela har nått våra målsättningar med att träffa avtal anpassade för branschen, bl.a. genom det nya Gruventreprenadavtal som ME tecknat med IF Metall men också genom konstruktiva förhandlingar på Maskinföraravtalet med SEKO. Vi kan också konstatera att det går att träffa avtal med Byggnads utan konfliktvarsel, vilket är en ny erfarenhet för Maskinentreprenörerna. Nu laddar vi om för nästa avtalsrörelse, säger Mathias Fors.

För kompletterande information:
Mathias Fors, Förhandlingschef ME, tfn: 072-711 88 07, mathias.fors@me.se