2011-05-17 10:00Pressmeddelande

Delta i generationernas kamp på MaskinExpo

Kom till MaskinExpo och sätt dig bakom spakarna och visa vem som är äldst!
Den 21 maj genomför vi generationernas kamp i moderna arbetsmaskiner i samband med MaskinExpo på Barkarbyfältet i Stockholm. Alla äldre maskinförare, om de vågar, får chansen att mellan kl. 10-16 utmana unga maskinförare i precisionskörning och körteknik.

- Vi står inför ett omfattande generationsskifte både av maskinförare och maskiner i branschen, säger Mats Larsson, regionchef i Maskinentreprenörerna. Massor av unga får chansen till ett bra jobb i morgon.
Tillsammans med Maskinleverantörerna vill vi nu slå ett slag för att locka ungdomar till ett yrke med fantastiska maskiner. Att gräva med framtidens grävmaskiner kan idag mer liknas vid att sitta framför instrumentpanelen i ett flygplan.

- Tyvärr har flera som valt till gymnasiet i höst missat chansen. Sex av tio platser på yrkesprogrammen i Stockholm står tomma. Det gör oss bekymrade inom branschen! Hoppas nu att våra politiker som besöker Maskinexpo fredagen den 20 maj, blir överens om hur ungdomarna ska attraheras. Hur ska de locka dem att välja ett yrke med goda framtidsutsikter?

- Självfallet önskar vi också att både unga och gamla, tjejer och killar, kommer till oss på lördagen. Det som krävs för att utmana våra unga maskinförare i ”Maskinutmaningen” är ett yrkesbevis, framhåller Mats Larsson.

Fredagen den 20 maj håller Maskinentreprenörerna förbundsstämma och kongress på Nordens största mässa för entreprenadmaskiner, MaskinExpo, på Barkarbyfältet.

För ytterligare information:
Mats Larsson, Regionchef i Maskinentreprenörerna, Stockholm, tfn: 070-762 18 35