2012-11-22 15:50Pressmeddelande

Duell om infrastrukturen: vem banar bästa vägen för jobben och tillväxten?

Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Magdalena Andersson och Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ska för första gången debattera vägar och järnvägar med varandra. Det sker vid sjunde årgången av ”Stora Infradagen” den 25 januari 2013 i Näringslivets Hus, Stockholm.

- Räkna med en tuff och jämn kamp, säger Håkan Norén, förbundsordförande i Maskinentreprenörerna, ME, som arrangerar konferensen för samhällsbyggare i Sverige. Vi hoppas nu att de båda toppolitikerna tydligt vill belysa vad infrastrukturen betyder för jobben, tillväxten, välfärden och – inte minst miljön?

Det senare lär dock Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin påminna om. Han återkommer nu ut i hetluften på ”Stora Infradagen” efter en tids pappaledighet! Intensiv debatt blir det säkert också mellan Stockholms finansborgarråd Sten Nordin, nye LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson och Gustav Fridolin. Nordin sitter ordförande i den nya stor-regionen med 16 kommuner i stor-Stockholm, som gått samman om nya trafiklösningar. Både jobben och miljön står högt på agendan! Frågan lär vidare ställas om Sten Nordin kapat åt sig de största bitarna av den väldiga infrastruktursatsning som regeringen gör. Och i så fall gjorts på bekostnad av minskade satsningar i södra och västra Sverige? Thomas Carlzon, VD i IKEA Sverige, och representant för södra regionen, har nog en del att säga.

- Våra vägar och järnvägar har verkligen hamnat i rampljuset, anser Håkan Norén. Välviljan från politikerna är enorm. Det tycks inte längre finnas några gränser för hur mycket pengar som ska satsas via GD Gunnar Malm och Trafikverket de närmaste åren.

Temat för 2013 års ”Stora Infradagen” är ”Nu sätter vi spadarna i jorden för tidernas infrastruktur”.
- Det anspelar på att det finns en viss trötthet på alla utredningar kring infrastrukturen som gjorts under de senaste åren. Nu är det action som gäller, menar Håkan Norén!

Ytterligare information:
Håkan Norén, förbundsordförande, ME, tfn: 070-535 72 20