2019-04-03 16:00Pressmeddelande

Ebba Busch Thor invigde ME:s utbildningscenter med grävmaskin

–Vi behöver fler som inte snackar, utan fler som gör – och ME gör verkstad på riktigt. Det är många av oss politiker som är oroliga för kompetensförsörjningen inom byggsektorn. Vi behöver fler elever i bättre utbildningar och vi behöver komplettera de treåriga yrkesförberedande utbildningarna med tvååriga sådana. Dessutom behövs ett fortsatt lärlingsprogram som ger en bra väg för fler in i arbetslivet. Både ME:s satsning och att de bidrar till ett samarbete mellan olika delar av samhället som gör att vi drar åt samma håll är glädjande.

Det sade KD: s partiledare Ebba Busch Thor när hon på onsdagen med hjälp av en grävmaskin drog av ett blågult band och därmed invigde branschorganisationen Maskinentreprenörerna, ME:s, nybyggda utbildningscenter i Bålsta väster om Stockholm.

Centret, där framtiden maskinförare ska utbildas med hjälp en toppmodern maskinpark, är en satsning på 40 miljoner kronor. ME driver idag, under namnet ME-skolan, utbildningar för maskinförare på nio orter i Sverige. Utbildningarna sker i samarbete med kommunerna, som svarar för utbildningen i kärnämnena, medan ME står för lärare och maskiner i yrkesutbildningen.

­

–Efter elva års arbete har vi kommit så långt att vi kunnat bygga vår första nya skola och vi är stolta över vår satsning. Det är ingen hemlighet att vi och politikerna inte alltid gått i takt. De har talat om nya jobb, vi från branschen har istället talat om utbildningar som ger jobb. Nu verkar vi ha nått en vändpunkt, vi ser att allt fler politiker tala om att yrkesutbildningarna måste förstärkas och attityderna ändras. Det är nödvändigt, kompetensbristen är redan stor när det gäller maskinförare och flera andra yrken inom byggsektorn. Ebba Busch Thors inställning känns bra. Vi ser nu fram emot att utbildningsminister Anna Ekström gör sin hemläxa och börjar sitt arbete, sade ME:s förbundsordförande Magnus Persson vid invigningen.

För vidare information, kontakta:
Hampe Mobärg, vd, Maskinentreprenörerna, tfn: 073-029 8856, e-post: hampe.mobarg@me.se