2012-12-14 13:08Pressmeddelande

Maskinentreprenörens teknikpris 2012 till JCB

Ny teknik för branschen framåt och underlättar vardagen för förare och maskinägare. För att sätta fokus på vikten av innovation och produktutveckling delar tidningen Maskinentreprenören ut ett årligt teknikpris. Årets vinnare är JCB, för sina slirstyrda kompaktlastare med monobom, som gör det möjligt att kliva in i maskinen från sidan. På konkurrenternas maskiner tvingas föraren klättra över skopan och in genom framrutan.

”JCB får priset för konstruktionen med en monobom på höger sida, som gjort det möjligt att kliva i och ur maskinen genom en normal hyttdörr på vänster sida av maskinen.  Detta är revolutionerande för föraren – såväl ergonomiskt som ur säkerhetssynpunkt.”
– Vi är förtjusta över att JCB:s skidsteer har uppmärksammats med Maskinentreprenörens teknikpris 2012, det är en verklig ära, säger Mark Telleck försäljningschef för JCB i Europa.

I Maskinentreprenörens senaste nummer, som kommer ut den
17 december, kan man läsa allt om Teknikpriset 2012. Förutom vinnaren JCB presenteras även fyra finalister som får hedersomnämnanden:

Diverto: Q-Synchro 100 multimaskin.
Mecalac: Ahlmann AS 900 hjullastare.
Alerty: App för personlarm.
Oilquick, Kiesel, Kocurek: Automatiskt snabbfästessystem för rivningsaggregat.

För ytterligare information:
Lars-Olof Tandberg, teknikredaktör, tidningen Maskinentreprenören, tfn: 08-762 70 79
Micael Appelgren, chefredaktör, tidningen Maskinentreprenören, tfn: 08-762 70 71