2025-09-30 15:30Pressmeddelande

Maskinentreprenörerna: Stora satsningar, men vem ska bygga?

Linda Ekholm, chef för kompetensförsörjning, Maskinentreprenörerna.Linda Ekholm, chef för kompetensförsörjning, Maskinentreprenörerna.

I dag presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Planen omfattar historiskt stora ramar, men Maskinentreprenörerna varnar för att de riskerar att bli verkningslösa på grund av den akuta kompetensbristen i branschen.

– Trafikverkets plan visar på ambitiösa satsningar och vi uppskattar att myndigheten lyfter bristen på maskinförare och anläggare. Saknar vi personer med rätt kompetens finns det en tydlig risk för att de avsatta medlen inte kan omsättas i fler väg- och järnvägsprojekt, säger Linda Ekholm, chef för kompetensförsörjning på ME.

Enligt Maskinentreprenörerna kompetensbarometer 2025 råder det redan stor brist på anläggningsmaskinförare och anläggningsarbetare i hela landet. Bristen väntas fördubblas inom fem år om inget görs. Maskinentreprenörerna är positiva till att Trafikverket får en tydligare och mer proaktiv roll i kompetensförsörjningen kopplad till nationell plan. På så sätt kan antalet utbildningsplatser bättre dimensioneras efter behovet.

I planförslaget pekar Trafikverket ut investeringsobjekt som kan genomföras genom offentlig-privat samverkan (OPS). Bland dessa finns E4 Förbifart Skellefteå, delar av Tvärförbindelse Södertörn och Hässleholm–Lund. Maskinentreprenörerna menar att OPS kan vara ett sätt att öka produktiviteten och effektiviteten i branschen, men framhåller att det viktigaste är att fler projekt faktiskt kommer i gång.

Samtidigt har Trafikverket infört en ny affärsform för riskdelning, den så kallade alliansmodellen, inspirerad av erfarenheter från Finland. Den används vid stora infrastrukturprojekt, som E22 Förbifart Söderköping, och innebär att Trafikverket och huvudentreprenören tillsammans ansvarar för planering, projektering och genomförande.

– Tanken är god, men vi befarar att modellen kan öka avståndet mellan Trafikverket som beställare och de strategiska underentreprenörerna, det vill säga våra medlemsföretag som står för den maskinförar- och anläggarkompetens hela planen vilar på, säger Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna.

– Konkurrenssituationen på den svenska anläggningsmarknaden är redan i dag bristfällig. Alliansmodellen och större upphandlingar kan försämra situationen ytterligare. Våra medlemmars kunskap riskerar dessutom att inte tas tillvara, och i slutändan kan det innebära mindre infrastruktur för pengarna, fortsätter Robertsson.


Om Maskinentreprenörerna

Maskinentreprenörerna (ME) är ett bransch- och arbetsgivarförbund som organiserar 4 100 privata maskinentreprenörer. Förbundet ingår i Svenskt Näringsliv och verkar för att skapa bättre förutsättningar för branschen genom bland annat utveckling av kompetens, kvalitet och miljö, samt samhällspåverkan.


Kontaktpersoner

Jörgen Eriksson
Opinion- och pressansvarig
Jörgen Eriksson
Opinionsansvarig och presskontakt