2014-01-16 07:00Pressmeddelande

ME förstärker i Malmfälten – Tord Bergman ny företagsrådgivare

Under senaste åren har gruvindustrin växt kraftigt i Malmfälten. Som en följd av detta har ME fått fler medlemsföretag, dessutom företag som växer kraftigt. Idag har ME:s medlemsföretag i region Nord närmare 4 400 medarbetare varav ca 2 000 inom gruvnäringen.

- Vi har därför tagit beslut om att förstärka vår organisation i Malmfälten med en Företagsrådgivare. Det är en efterfrågad tjänst och en viktig resursförstärkning som gör att vi kan jobba nära våra medlemsföretag inom gruvnäringen, förklarar Hampe Mobärg, VD,Maskinentreprenörerna.

Tord Bergman är utsedd till ME Företagsrådgivare Malmfälten och börjar sin tjänst den 1 mars. Han kommer att utgå ifrån Gällivare där vi just nu letar efter ett kontor.Tord har en rik erfarenhet från transportsidan och speciellt kollektivtrafik. Senaste åren har han varit Affärschef/Platschef för Veolia, vilket innehållit mycket trafikplanering, personalledning och som en naturlig del i detta fackliga förhandlingar. Men han har också erfarenhet av att driva eget företag inom samma område.

- Det ska bli inspirerande att starta upp en ny tjänst för att stödja ME-företagen i Malmfälten. Jag tror också jag har en del erfarenhet i bagaget som kan komma till nytta, säger Tord Bergman.

Tord bor för närvarande i Boden men kommer att flytta till Gällivare i samband med att vi etablerar ett ME-kontor för Malmfälten på orten.

- I samband med att Tord börjar sin tjänst på ME kommer vi bjuda in till medlemsmöten i Malmfälten för att berätta om det senaste, samtidigt som medlemmarna får möjlighet att lära känna Tord, klargör Per-Erik Markström, Regionchef Nord, ME.

Ytterligare information:
Per-Erik Markström, Regionchef, region Nord, tfn: 070-370 90 24