2018-05-31 09:00Pressmeddelande

ME i samarbete med svensk Youtubestjärna

Branschorganisationen Maskinentreprenörerna, ME, har tecknat ett samarbetsavtal med den svenska Youtubestjärnan Hampus Hedström, som under det närmaste året kommer att medverka vid event, samt producera filmer och Instagraminslag i syfte att stärka rekryteringen till ME-skolans maskinförarutbildningar. Samarbetet är en del i projektet Maskinförarutbildning 20Tjugo som ME driver med stöd från EU:s socialfond och det svenska ESF-rådet.

– Projektets syfte är dels att öka kvaliteten på utbildningen i sig, dels att öka intresset bland unga för maskinföraryrket och öka tillgänglighet och jämställdhet. Idag har vi och många andra branscher svårt att rekrytera elever till yrkesutbildningar, trots att de allra flesta får jobb direkt efter utbildningen. Vi har svårt att nå ut till ungdomar och skapa en bra och positiv bild av branschen. Genom projektet och vårt samarbete med Hampus hoppas vi kunna öppna en ny kanal till den viktiga målgruppen, säger ME:s vd Hampe Mobärg.

För den över 20 års ålder är 21-årige Hampus Hedström från Sunne förmodligen ett okänt fenomen, men för ungdomar i högstadiet och uppåt är han en stjärna. Filmproducent, standupkomiker och programledare är bara några av titlarna på visitkortet. Idag har han 221 000 prenumeranter på sin Youtubekanal och hans filmer visas över en miljon gånger i månaden. Hans publik, jämt fördelat mellan pojkar och flickor, följer honom på Youtube, Instagram, Facebook och via podcast. Och snart finns alltså även ME där, tillsammans med Hampus.

– Jag är en tekniknörd, även om jag inte är någon tekniker och jag har pratat mycket om gymnasieskolan och utbildning i mina filmer. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med ME och att få lyfta fram en spännande och intelligent bransch. Jag tror också att man med lite humor kan visa att det är en bransch som passar många olika människor och att man inte behöver tugga snus för att jobba där, säger Hampus.

I Maskinförarutbildning 20Tjugos andra del arbetar ME-skolan nu på flera områden med ett gemensamt utbildningskoncept, metodverktyg och digitalt stöd för eleverna på de sju skolor som ME-driver runt omkring i landet. Målet är att ME-skolan ska kunna erbjuda Sveriges bästa maskinförarutbildning i en kombination av metodik, kvalificerade lärare och toppmodern utrustning.

För vidare information, kontakta:
Hampe Mobärg, vd ME, tfn: 073-029 88 56, e-post: hampe.mobarg@me.se
Magnus Persson, ordförande ME, tfn: 070-583 52 30, e-post: magnus.persson@vsmgruppen.se