2016-01-20 10:00Pressmeddelande

ME och Svalöfs gymnasium inleder samarbete om att utbilda framtidens maskinförare

Maskinentreprenörerna (ME) och Svalöfs gymnasium inleder samarbete för att utveckla gymnasieutbildning och vuxenutbildning till maskinförare. Maskinföraryrket är i kraftig utveckling och det finns en ökande efterfrågan på killar och tjejer som kan hantera maskiner med digitala styrsystem.

– Vi är väldigt nöjda över samarbetet med ME. Denna nya utbildning ligger bra till i tiden och passar väl ihop med våra andra yrkesutbildningar, säger Lena Hansson, rektor/verksamhetschef på Svalöfs gymnasium. Vi kommer på det sättet att dra nytta av ME:s kunskaper samt närhet till branschen och kombinera det med vår erfarenhet av praktisk yrkesutbildning.

Maskinföraryrket är i stark utveckling. Framförallt är behovet av kunniga maskinförare och entreprenörer avseende infrastruktur starkt efterfrågat men också annan industri söker kunniga maskinförare. Dessutom pågår ett stort generationsskifte som också förstärker efterfrågan på duktiga förare. Därför satsar ME på att utveckla ett nationellt skolnätverk, skolor som också kommer att bli kompetenscenter för branschen i respektive region.

– Vi är väldigt glada att vi har hittat en partner i Svalöfs gymnasium som också delar våra värderingar om hur vi ska utveckla utbildningen inom vårt område. Vårt främsta mål är att öka utbildningskvaliteten och arbeta för ett ökat intresse att söka sig till yrket, understryker Hampe Mobärg, VD för maskinentreprenörerna. Med vår satsning hoppas vi kunna marknadsföra yrket på ett tydligare sätt för ungdomar. Att arbeta med avancerade mobila maskiner är ett framtidsyrke som kräver kunskap om modern teknik och framtidens arbetsmetoder.

Ansökningen till Gymnasiet HT 2016 pågår just nu. Sista ansökningsdag är den 15 februari.

För vidare information kontakta:
Lena Hansson, Rektor/verksamhetschef Svalöfs gymnasium, tfn 0418-666 111
Tomas Lindberg, Projektledare, ME-skolan, tfn 08-762 70 77