2018-11-22 09:00Pressmeddelande

ME på gymnasiemässan i Älvsjö: Stora och små grävmaskiner - och så Hampus Hedström

Den 22 - 24 november är det dags för den årliga Gymnasiemässan i Älvsjö. Under tre dagar kommer 27 000 ungdomar från Stockholmsregionen till mässan för att titta på olika gymnasieutbildningar och kanske hitta sitt val för livet. Då finns också branschorganisationen ME, Maskinentreprenörerna, på plats för att informera om sina åtta skolor där nya maskinförare utbildas. I år gör ME en extra stor satsning med riktiga grävmaskiner och medverkan av youtubern och samarbetspartnern Hampus Hedström, en riktig publikmagnet bland ungdomar i åldern 13–16 år.

– Gymnasiemässorna är viktiga för oss. I år gör vi en större satsning än vanligt i Stockholm eftersom vi just nu driver det EU-stödda projektet Maskinförarutbildning 20Tjugo som har som mål att öka intresset för maskinföraryrket. Att vara maskinförare är ett fritt och omväxlande jobb där det finns många möjligheter att utvecklas – dessutom är man nästan garanterad jobb. ME-skolan finns på åtta platser, närmast på Upplands-Brogymnasiet i Bålsta, Torekällgymnasiet i Södertälje, Jälla i Uppsala och Kvinnerstagymnasiet i Örebro, säger ME:s medlems- och marknadschef Malin Gustafsson.

På gymnasiemässan kan alla blivande gymnasielever bekanta sig med fullskaliga grävmaskiner, tävla med minigrävare och dumpers och träffa elever och lärare som kan berätta mer om utbildningen. Här finns också möjligheter för den som vill träffa Hampus Hedström, kanske ta en selfie eller utmana honom för att se vem som är den bästa maskinföraren.

– Vi vet att sociala medier har en fantastisk genomslagskraft hos ungdomar. Därför har vi valt att samarbeta med Hampus Hedström som hjälper oss med filmer om maskinföraryrket. För många av oss är han okänd, men bland ungdomar är han välkänd. Han har över 230 000 prenumeranter på sin youtubekanal och den första filmen Hampus gjorde för oss fick över 100 000 visningar på bara några dygn, klart mer än vad vi förväntat oss, säger Malin Gustafsson.

För mer information om ME-skolan och om projektet Maskinförare 20Tjugo:
Jonas Thorstenson, projektledare Maskinförare 20Tjugo, tfn: 08-762 7077, e-post: jonas.thorstenson@me.seMalin Gustafsson, medlems- och marknadschef, ME, tfn: 08-762 7076, e-post: malin.gustafsson@me.se