2018-10-12 09:30Pressmeddelande

ME-skolan flyttar till Stortorget i Örebro

På lördagen håller ME-skolan sin del av Kvinnerstagymnasiets öppet husaktivitet mitt på Stortorget i centrala Örebro, istället för i Kvinnersta. Elever och lärare från både ME-skolan och Kvinnerstagymnasiet, finns då, tillsammans med Maskinentreprenörerna, ME:s, samarbetspartner, youtubestjärnan Hampus Hedström på plats för att berätta om skolan och om hur det är att arbeta som maskinförare. Med på torget finns såväl grävmaskin och hjullastare, liksom som Virtual Realityutrustningar och simulatorer för den som vill känna och prova på.

­– Öppet Hus på Stortorget är en del av ME:s stora projekt Maskinförarutbildning 20Tjugo som stöds av EU och svenska ESF-fonden. Vårt syfte är att få fler ungdomar att upptäcka att det är ett spännande, omväxlande och roligt yrke att köra hjullastare och grävmaskiner. Idag finns det dessutom långt ifrån tillräckligt med maskinförare, vi måste bli många fler om vi ska kunna bygga infrastruktur och bostäder i den takt som behövs, säger ME:s projektledare Jonas Thorstenson.

I projektet har ME valt att arbeta med många olika kanaler och olika sätt att nå ut. Ett av de mest spännande, helt nytt för ME, är samarbetet med youtubern Hampus Hedström, som finns med på Stortorget Örebro. Under hösten och vintern möter han ungdomar på mässor, öppet hus och medlemsaktiviteter i anslutning ME:s åtta skolor, från Svalöf i söder till Skellefteå i norr. Hampus gör också filmer om maskinförare och publicerar på Instagram och på sin youtubekanal, som idag har över 230 000 prenumeranter. Hans första film för ME fick över 80 000 tittar på bara några dygn.

– För oss är det viktigt att berätta att man inte längre behöver vara särskilt stark för att köra en stor gul maskin, och att det alltså inte spelar någon roll om man är kille eller tjej. Det viktiga är att man gillar att lösa utmaningar tillsammans med andra, och att arbeta utomhus. Förvånansvärt många känner inte till yrket, trots att den som klarar utbildningen nästan alltid har ett garanterat jobb och bra lön, direkt efter gymnasiet. Dessutom behövs de nästan överallt - utan maskinförare, inget bygge, säger Jonas Thorstenson. Under lördagseftermiddagen deltar Hampus Hedström vid en aktivitet där ME och ME-skolan, samarbetar med örebroföretagen Engströms och T-Schakt. Då talar Hampus om hur det är att arbeta som ung entreprenör.

För mer information om ME och projektet Maskinförare 20Tjugo, kontakta:
Jonas Thorstenson, ME-skolan, projektledare Maskinförare 20Tjugo, tfn: 08-762 70 77,
e-post: jonas.thorstenson@me.se
Hampe Mobärg, vd Maskinentreprenörerna, tfn: 0730- 29 88 56, e-post: hampe.mobarg@me.se