2018-12-05 15:10Pressmeddelande

Möt Bill Gates Factfullness-hjältinna: Anna Rosling Rönnlund på Stora Infradagen den 25 januari

–De är inte maskerade och har inga slängkappor, men de är hjältar som räddar världen.
Det sade Microsoftgrundaren Bill Gates när han presenterade en lista på personer som både räddat världen och gjort den till en bättre plats. En av dem på listan är Anna Rosling Rönnlund som, tillsammans med sin make Ola Rosling, sammanställde svärfar Hans Roslings sista bok, miljonsäljaren Factfullness. En av de viktigaste böcker som, återigen enligt Bill Gates, går att läsa. Fredagen den 25 januari kommer hjälten själv, Anna Rosling Rönnlund, till Maskinentreprenörerna, ME:s årliga arrangemang Stora Infradagen på Näringslivets Hus i Stockholm. Där hon kommer att tala om världen och morgondagen – och om hur vägen dit påverkar oss. Temat för Stora Infradagen 2019 är branschens stora utmaningar - hållbarhet, kompetensförsörjning och rekrytering.

–Vi inom ME är kanske inte alltid hjältar, men vi vill dra vårt strå till stacken för en hållbar värld och då kan Anna hjälpa oss på vägen. I ME:s värld startades bolagen ofta av farfar, förvaltas av pappa och mamma och nu är det dags för barnbarnen, eller till och med barnbarnsbarnen att ta över. Världen är väldigt annorlunda idag mot för 50 år sedan. Det ställs helt andra krav på hållbarhet och vi behöver bygga morgondagens kompetens redan nu. Jag ser fram emot att få höra mer om Annas bild av vår värld i morgon – och förstå hur vägen dit påverkar oss i ME. Vi är mycket glada att ha henne som inledningstalare, säger ME:s förbundsordförande Magnus Persson.

Stora Infradagen samlar varje år 300 av Sveriges viktigaste beslutsfattare från näringsliv, politik, statliga verk och forskningsvärld. Efter tretton år har den vuxit till ett viktigt debattforum för breda infrastrukturfrågor.

–Vi kallar den Sveriges viktigaste branschdag för samhällsbyggare och det är något som vi är riktigt stolta över. Liksom under tidigare år har vi en lång rad spännande talare på programmet. I år finns, förutom Anna Rosling Rönnlund, bland andra professorerna Maria Börjesson och Lina Bertling Tjernberg, Näringslivsminister Mikael Damberg, Camilla Käll från Young Professionals, Trafikverkets planeringschef Lennart Kalander, youtubern Hampus Hedström, geostrategen Eric Jeansson och inte mindre än två landshövdingar på listan, slutar Magnus Persson.

När och var?
Stora Infradagen äger rum på Näringslivets Hus, Storgatan 19 i Stockholm, med start klockan 10.00 fredagen den 26 januari 2017. Programmet finns på www.me.se och dagen är öppen för alla intresserade.

För mer information om ME och Stora Infradagen 2018, kontakta:
Hampe Mobärg, VD Maskinentreprenörerna, tfn: 073-029 88 56, e-post: hampe.mobarg@me.se