2014-01-09 09:30Pressmeddelande

Stora Infradagen 2014: Vägskäl

Vilket parti är bäst på att leda utvecklingen av den svenska infrastrukturen?
Vad betyder satsningar på infrastruktur för jobb, konkurrenskraft, och miljö?
Det ska ledamöter från Riksdagspartierna drabba samman om vid ”Stora Infradagen 2014”. Konferensen för alla samhällsbyggare hålls i Industrisalen, Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm den 31 januari kl. 10.00.

- Nu står vägar och järnvägar verkligen i strålkastarljuset, säger Maskinentreprenörerna, ME, som arrangerar Stora Infradagen för åttonde gången.

- Lita på att årets valrörelse för partierna får en rivstart, säger Håkan Norén, förbundsordförande i ME. Intresset för järnvägar och vägar är rekordartat och Industrisalen fullbokad sedan länge. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) öppningstalar.

Heta ämnen
Förutom ”Stora Valdebatten” bjuds vi på en mängd ”mindre uppgörelser”.
- Här kan vi nästan tala om brännheta ämnen, som exempelvis järnvägen, förklarar Håkan Norén. År 2014 blir avgörande för infrastrukturen.

Nu står vägar och järnvägar verkligen i fokus samtidigt som Trafikverkets roll som beställare renodlas. Det innebär en stor förändring för de aktörer som arbetar på den svenska infrastrukturmarknaden och avsikten är att öka effektiviteten i uppbyggnaden av svensk infrastuktur.  Rätt eller fel, vilka krav ställer det på generalentreprenörer, underentreprenörer med flera?

Underjordiska
Under jorden finns en stor del av värdet i svensk infrastruktur som de flesta tar för givet. Det handlar om det gigantiska VA-systemet som ser till att vi får rent vatten i kranarna. Utan ett väl fungerande VA-system stannar Sverige. Klarar vi av underhållet med nuvarande struktur och till vilken kostnad? Hur kommer regeringens nytillsatta utredare lägga upp sitt nya uppdrag?

Tvärvändning
När Stora Infradagen startade för 8 år sedan fanns det ett starkt motstånd till OPS, d.v.s. finansieringssamverkan mellan offentligt och privat kapital. Idag tycks det finnas ett betydligt större intresse för den typen av finansieringsform när det gäller utbyggnad av infrastruktur. SEKO:s ordförande kommer förklara varför han ändrat uppfattning.

Ytterligare information:
Håkan Norén, Förbundsordförande, ME, tfn: 0705-35 72 20