2014-01-03 07:00Pressmeddelande

Stora Infradagen 2014: Valet i höst blir avgörande för vägar och järnvägar

Valåret 2014 håller på att utvecklas till ett dramatiskt och avgörande år för hur Sveriges infrastruktur ska se ut i framtiden. Maskinentreprenörerna, ME, bjuder nu in till åttonde upplagan av Stora Infradagen. Räkna med att många brännheta frågor kommer diskuteras den 31 januari i Näringslivets Hus, Stockholm.

Het debatt
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) öppningstalar. Hon får dessutom debattera med ett par av Socialdemokraternas framtidslöften inom politiken; Kommunstyrelsens ordförande i Malmö Stad Katrin Stjernfeldt-Jammeh och Fredrik Olovsson, riksdagsledamot och vice ordförande i Finansutskottet. Båda har chansen att beskriva vad oppositionen anser om läget regionalt och för landet i stort.

Direkt efter lunch hålls ”Stora Valdebatten”. Alla riksdagspartier är inbjudna och kommer. Vilket parti är bäst att leda Sveriges trafikpolitik? Vilka skillnader finns mellan partierna i de stora trafik- och framtidsfrågorna? Vem lovar mest?

”Klarar vi framtiden krav på dricksvattnet i Sverige” är en fråga som regeringens utredare ska svara på. Möt Gunnar Holmgren på Stora Infradagen!

Späckat valextra
Vi satsar på ett späckat VAL-EXTRA, som faktiskt drar igång hela valrörelsen inför de politiska valen i höst, klargör Lars Gunnar Tannerfors. Han är projektledare sedan starten av Infradagarna för åtta år sedan.

Viktig dag för infrastrukturen
- Den Stora Infradagen har blivit en viktig mötesplats för beslutsfattare, för de personer som bestämmer om hur svensk infrastruktur ska utvecklas under de kommande decennierna, säger Håkan Norén, förbundsordförande i ME. Givetvis är vi på ME stolta över att kunna bidra med den mötesplatsen.

- Betydelsen att vi gör rätt satsningar på infrastrukturen har blivit allt viktigare i en globaliserad värld. Därför har det också blivit viktigare att penetrera de infrastruktursatsningar som ska göras, men också söka förståelse för de beslut som tas, både nationellt och lokalt.
I det sammanhanget har ME:s Stora Infradag blivit en efterlängtad konferens där politik, näringsliv och samhälle kan mötas och lägga fram sina åsikter om hur infrastrukturen bör utvecklas, framhåller Hampe Mobärg, VD i ME.

Rekordartat tryck
Ett bevis för det växande engagemanget är att platserna till Stora Infradagen är fullbokade långt innan konferensen. Utvärderingar bland publiken har gett höga betyg. I år är publiktrycket rekordartat. Därför är det också positivt att SVT Forum meddelat att de kommer bevaka Stora Infradagen och sända direkt.

Stor skandal
”Högaktuella” frågor går som en röd tråd genom programmet. 2014 står järnvägen i fokus. ”Skandalen” med de utslitna spåren, som fick tågen att spåra ur, blev en ”stor skandal”. Detta eftersom Trafikverket känt till de dåliga spåren. TT:s reporter frågade Infrastrukturministern om hennes första reaktion. Svaret blev: ”Förbannad och frustrerad!”

Riksrevisor Claes Norgren som nyligen utrett järnvägen, finns på plats på Stora Infradagen. Det gör också Trafikverkets GD Gunnar Malm. Frågan kommer återigen att ställas på sin spets om det är någon idé att storsatsa på järnvägen i Sverige?

OPS är tillbaka
Stora Infradagen 2014 har en lång rad välkända trafikpolitiker, forskare, experter, fackliga funktionärer på plats under dagen.

Finns det pengar till alla närmast gigantiska trafikprojekt, som utlovats av politikerna, ta ”Förbifart Stockholm” som ett exempel?

En het nygammal fråga som dyker upp i ny skrud, är OPS (Offentlig Privat Samverkan). För att få in pengar till investeringar och underhåll anser många att andra än dagens finansieringsalternativ måste övervägas. För åtta år sedan sa SEKO:s chef/ordförande Janne Rudén absolut nej. Nu har Janne Rudén gjort en helomvändning och säger ja till OPS. Vilka konsekvenser får det?

Ytterligare information:
Håkan Norén, förbundsordförande, ME, tfn: 0705-35 72 20