2015-01-30 14:28Pressmeddelande

​Tomas Lindberg, ME-skolan: Vi behöver nya utbildningar med kvalitet

– Vi talar idag om stora och betydande satsningar och investeringar i infrastruktur. Vi måste dessutom investera i våra utbildningssystem och i de människor som faktiskt ska se till att får jobbet gjort. Därför behöver vi ett system som uppmuntrar skolor att satsa istället för att lägga ner utbildningar som direkt leder till jobb.

Tomas Lindberg, VD för ME-skolan AB var tydlig när han på fredagen presenterade ME:s utbildningssatsningar i samband med Stora Infradagen 2015.

– Samhället har uppenbarligen inte prioriterat tillräckligt med ekonomiska resurser för att skolorna ska kunna driva en kvalitativmaskinförarutbildning med kraft att växa och utvecklas. Som branschorganisation ser vi naturligtvis allvarligt på detta och gör därför en skolsatsning med de resurser vi har själva. Därför har vi startat vår första skola i samarbete med gymnasiet i Upplands Bro, där ME-skolan driver den yrkesinriktade delen av undervisningen. På sikt vill vi ha samarbetsskolor över hela landet med syfte att säkerställa utbildningsplatser, driva kvalitet och utveckla utbildningen och därmed försörja branschen med kompetent personal, sade Tomas Lindberg.