2024-03-27 08:11Pressmeddelande

Underhållet kan inte vänta

Anders Robertsson, vd för MaskinentreprenörernaAnders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna

Byggföretagens konjunkturrapport varnar för att krisen inte är över. Särskilt hårt drabbad av lågkonjunkturen är bostadssektorn inom bygg- och anläggningsbranschen. Höga byggkostnader, fallande bostadspriser och högre räntor har gjort att både produktionen av och efterfrågan på bostäder har sjunkit markant. Även om räntesänkningar på sikt kommer underlätta för byggbranschen krävs det åtgärder här och nu. Det är därför dags att sätta skopan i marken redan under 2024 så bygg- och anläggningsbranschen kan ta sig an försummat underhåll av landets infrastruktur.

– Varken underhållet av infrastrukturen eller bygg- och anläggningsbranschen kan vänta ut dagens kris. Nu gäller det att börja beta av landets stora infrastrukturskuld, undvika att bygg- och anläggningsbranschen krymper, säger Maskinentreprenörernas vd Anders Robertsson i en kommentar till Byggföretagens nya konjunkturprognos.

– En växande bygg- och entreprenadbransch är en förutsättning för att förverkliga Sveriges framtidsutmaningar. Det debatteras för tok för lite hur branschen ska kunna växa så ett minimum är att regeringen gör vad den kan för att den i alla fall inte ska minska.

Maskinentreprenörerna (ME) är ett bransch- och arbetsgivarförbund som organiserar 4 200 privata maskinentreprenörer. Förbundet ingår i Svenskt Näringsliv och verkar för att skapa bättre förutsättningar för branschen genom bland annat utveckling av kompetens, kvalitet och miljö, samt samhällspåverkan.

Jörgen Eriksson
Opinion- och pressansvarig