Maskinentreprenörerna välkomnar utredarens förslag om att inrätta ett statligt bolag för nyinvesteringar i väg och järnväg. Rätt utformat kan det bidra till högre produktivitet och mer infrastruktur för pengarna, men samhällsekonomisk effektivitet och genomförbarhet måste fortsatt vara styrande.
Maskinentreprenörerna (ME) välkomnar utredarens förslag och ser positivt på att nya organisationsformer prövas för att stärka genomförandekraft, produktivitet och kostnadskontroll i arbetet med statlig transportinfrastruktur.
– Förslaget om att inrätta ett statligt bolag för nyinvesteringar i väg och järnväg är välkommet. Rätt utformat kan ett sådant bolag bidra till högre produktivitet och effektivitet och därmed mer infrastruktur för pengarna, säger Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna.
Utredningens inriktning bygger på positiva erfarenheter från Norge och det statliga bolaget Nye Veier. Maskinentreprenörerna hoppas att ett statligt bolag som ny aktör på marknaden både kan utmana och komplettera Trafikverkets roll, vässa genomförandet och bidra till att fler väg- och järnvägsprojekt kommer i gång.
Den svenska motsvarigheten föreslås få ansvar för nyinvesteringar i både väg och järnväg, med tillhörande underhåll under flera år efter färdigställandet för att säkra kvalitet över tid. Däremot omfattar förslaget inte det löpande underhållet av befintlig väg- och järnvägsinfrastruktur. Enligt Maskinentreprenörerna hade även detta varit önskvärt, för att öka tempot i arbetet med att minska underhållsskulden.
Samtidigt betonar ME att grundläggande principer måste ligga fast. Det vore olyckligt om projekt som har rensats ut ur den nationella planen på grund av låg samhällsekonomisk effektivitet återinförs via nya organisations- eller finansieringslösningar.
– Samhällsekonomisk effektivitet måste vara styrande oavsett genomförandeform. Nya strukturer får inte användas som ett sätt att runda vägledande principer, påpekar Anders Robertsson.
ME framför avslutningsvis att genomförbarheten i den nationella planen måste säkras i praktiken. Trafikverkets förslag för perioden 2026–2037 innehåller flera angelägna projekt, men kopplingen till kompetensförsörjningen är svag.
– Utan tillräckligt många maskinförare och anläggare spelar organisationsform och finansiering mindre roll. Det behövs en tydligare koppling mellan planens omfattning och antalet utbildningsplatser, annars riskerar investeringar att inte kunna genomföras, konstaterar Linda Ekholm, chef för kompetensförsörjning på ME.
Maskinentreprenörerna (ME) är ett bransch- och arbetsgivarförbund som organiserar 4 000 privata maskinentreprenörer. Förbundet ingår i Svenskt Näringsliv och verkar för att skapa bättre förutsättningar för branschen genom bland annat utveckling av kompetens, kvalitet och miljö, samt samhällspåverkan.